لوگو چیست؟
لوگو یک نشانهی گرافیکی است که می تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از اینها طراحی شود. لوگو به وسیله شرکت های تجاری، سازمان ها یا افراد استفاده می شود، تا به این طریق نوع خدمات، اهداف، شغل و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند.
امروزه لوگو را به معنی نشانه، نشانواره همچنین نامواره می شناسند. البته گاهی نیز به اشتباه به لوگو آرم میگویند که این دو با هم متفاوتند.
لوگو می تواند ترکیبی از حروف، نشانه ها و نماد باشد. لوگو چهره و مشخصهی یک برند است. بنابراین طراحی لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
انواع لوگو
1- استفاده ازتصویر (آیکون، سمبل، پیکتوگرام)
2- استفاده از نوشتار (مونوگرام، لوگوتایپ. وردمارک، تایپ بیس)
3- ترکیب نوشتار و تصویر (لوگوی ترکیبی)
ویژگی های یک لوگوی خوب:
1- با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند همخوانی داشته باشد. به شکلی که با نگاه کردن به آن مخاطب به سرعت با خصوصیات و فعالیت برند آشنا شود.
2- لوگو باید در نهایت زیبایی ساده باشد. طراحی پیچیده و شلوغ باعث سردرگمی مخاطب میشود و همچنین به استفاده از لوگو در چاپ و اندازه های متفاوت لطمه میزند.
3- استفاده ی صحیح از رنگ. رنگ یکی از عوامل زیبایی و محبوبیت لوگو محسوب میشود و استفاده از رنگهای مناسب با برند بسیار اهمیت دارد.
4- رعایت تناسبات و اصول طراحی.
5- ثبات فرم و شکل در کوچک یا بزرگ کردن لوگو.
6- خلاقیت در اجرا و فرم.
همواره در انتخاب طرح لوگو برای برند یا شرکت خود نهایت دقت را داشته باشید و به خوانایی، کارآمدی و زیبایی آن توجه کنید. زیرا نقش لوگو در ایجاد ارتباط با مخاطب، محبوبیت و انتقال مفاهیم برند شما، نقشی کلیدی و بسیار پر اهمیت دارد.